Emanuel (Mani) Gyenes, cel mai bine clasat pilot roman in Raliul Dakar, va reveni in cel mai dificil rally-raid al lumii cu ocazia editiei din 2009. El va concura pentru Vectra Racing Team, echipa care are sediul in Brasov si ai carei piloti sunt: David Casteu (locul 2 in Dakar 2007), Frans Verhoeven, Francisco Lopez, Marcel Butuza, Romeo Duicu, Phillipe Cottet.
Startul editiei din 2009 a raliului Dakar, care pentru prima data in istoria sa de peste 30 de ani paraseste Africa, este programat pe 2 ianuarie in Buenos Aires, urmand ca in prima proba speciala sa se porneasca pe 3 ianuarie tot din capitala Argentinei. Cele 542 de vehicule inscrise in raliu (235 motociclete, 29 quaduri, 194 automobile, 84 camioane) vor avea de parcurs pana pe 18 ianuarie 9.574 km, 5.652 km din acestia reprezinta numarul total al probelor speciale.
In urma cu doi ani, cand avea doar 22 de ani, Mani Gyenes se pregatea pentru primul sau Dakar, era vorba de editia din 2007. A incheiat acel raliu pe locul noua la categoria debutanti si pe 46 in clasamentul general, iar dupa intoarcerea in Romania si-a fixat ca obiectiv revenirea in Africa pentru a-si imbunatati performanta. Din pacate, in 2008 raliul, care a imprumutat numele capitalei statului Senegal, a fost anulat din cauza amenintarilor teroriste si organizatorii au acceptat oferta venita din America de Sud, mutand cel mai dificil raliu din lume in Argentina si Chile.
Astfel, cea de a doua participare a lui Mani in Dakar este inconjurata de multe necunoscute avand in vedere ca se va desfasura pe un teren diferit de cel din Africa de Nord-Vest, se va trece prin Patagonia, vor fi traversati de doua ori muntii Anzi si se va concura in desertul Atacama.
Mani Gyenes (numar de concurs 49, motocicleta KTM 690 Rally):
"Ma bucur ca reusesc sa merg in aceasta editie a Dakar-ului pentru ca mutarea in America de Sud a dus la cresterea bugetului necesar si este foarte greu sa ajungi in cel mai dificil raliu al lumii.
Dezamagirea suferita anul acesta, cand s-a hotarat anularea editiei 2008, inca exista mai ales ca acea decizie a dus ulterior la mutarea raliului pe un alt continent. Colegii din Vectra Racing, David Casteu si Frans Verhoeven care au mai multa experienta in rally-raid avand in vedere ca pana in urma cu cateva luni au fost piloti de uzina KTM, ne-au ajutat sa ne pregatim pentru noile suprafete de rulare. Dar pana nu vom ajunge in Argentina este foarte greu sa dai un pronostic asupra locului pe care vei termina. Raliul si-a pastrat reputati de cel mai dificil din lume si ma astept sa fie o editie mult mai grea decat cea din Africa din 2007. Sper sa ajungem toti cu bine la finis si sa fim feriti de probleme tehnice."
Despre Mani Gyenes
La cei 24 de ani Mani Gyenes, a confirmat ca este cel mai bun pilot de enduro si rally-raid din Romania si si-a facut deja un nume pe plan international.
Cu doua victorii la activ in competitia Red Bull Romaniacs clasa Experti-echipe, lui Mani i s-a oferit, in 2006, sansa de a concura in editia 2007 a Dakar-ului. Cel mai dificil rally-raid al lumii a insemnat pentru pilotul satmarean clasarea pe locul 9, in categoria concurentilor care se aflau la primul Dakar. Performanta nu s-a incheiat, insa, aici Mani Gyenes ocupand locul 46 (au luat startul 245 de motociclete si au ajuns la finis mai putin de 140) in clasamentul general si 18 in cel al categoriei Super Productie. Pe langa rezultatele din competitiile internationale, cel mai bine clasat roman in rally-raidul Dakar are trecute in palmares doua titluri de campion national de enduro (2005, 2007) si doua titluri nationale la endurocros (2006,2007).
Cea mai recenta perfromanta pe plan international: castigarea unei probe speciale in Raliul Faraonilor - etapa din Campionatul Mondial de Rally-Raid si clasarea pe locul 2 la categoria Rally Extrem.
- competitii internationale la care a participat: Red Bull Romaniacs (2004, 2005,2006, 2007,2008), Dakar 2007, Hungarian Baja 2007, International Six Days Enduro 2007, Dakar Series Central Europe Rally 2008, Raliul Faraonilor 2008.
- Cele mai recente performante internationale ale pilotului satmarean sunt: medalia de argint obtinuta la prima participare a unui pilot roman la International Six Days Enduro, cea mai veche competitie din ramura motocros-enduro a Federatiei Internationale de Motociclism (dateaza din 1913). Locul doi la clasa 450 cmc a Dakar Series Central Europe Rally.
In editia 2008 a R.Faraonilor, Mani a terminat pe primul loc cea de a 3-a proba speciala si a devenit primul pilot roman care castiga o proba speciala din Campionatul Mondial de Rally-Raid. La finalul raliului a urcat pe treapta a 2-a a podiumului clasei Rally Extrem si s-a clasat al 6-lea in clasamentul general.
Link-uri utile: