Apreciez 0
Aniversări/comemorări 2009: Georg Friedrich Handel (250 ani de la moarte), Joseph Haydn (200 ani de la moarte), Felix Mendelssohn (200 ani de la naştere), Henry Purcell (350 ani de la naştere)
100 de ani de la debutul colaborării dintre Igor Stravinski şi Serghei Diaghilev, maestrul baletelor ruse
1934 – an de răscruce în istoria muzicii britanice – compozitorii Edward Elgar, Frederick Delius, Gustav Holst, Peter Maxwell Davies, Harrison Birtwistle
Integrala lucrărilor concertante pentru pian şi orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski
Tineri interpreţi promovaţi de BBC 3: 10 ani de la debutul proiectului „New Generation Artists”
Compozitori contemporani – lucrări comandate de BBC
Lucrări pentru două sau mai multe piane
Lista completă a transmisiunilor directe internaţionale poate fi consultată pe site-ul muzical.srr.ro.
Festivalul „Wagner” de la Bayreuth – 3 spectacole în direct la Radio România Muzical
A asculta spectacole în direct din prestigiosul Festival de la Bayreuth la Radio România Muzical a devenit deja o tradiţie care a depăşit graniţa unui deceniu. De altfel, pentru mulţi melomani, a asculta la radio ceea ce se întâmplă la Bayreuth este unica şansă de a participa într-un fel la acest festival la care biletele se rezervă cu 10 ani înainte.
Spectacolele transmise în direct de Radio România Muzical şi preluate şi de Radio România Cultural sunt:
Spectacolele din tetralogia „Inelul nibelungului” vor fi înregistrate şi retransmise în luna august duminica, de la ora 19.
Festivalul de la Bayreuth a fost înfiinţat în anul 1876 de însuşi Richard Wagner care îşi dorea ca prin acest festival să realizeze un tip de spectacole capabile să pună în lumină viziunea sa asupra dramei muzicale ca expresie şi catalizator al energiilor de sorginte mitică, cu transpunere însă în contemporaneitatea sa imediată. Ideile lui Wagner nu au găsit ecou în rândul spectatorilor anului 1876 şi prima ediţie a festivalului de la Bayreuth s-a dovedit a fi un răsunător eşec, inclusiv financiar.
Istoria festivalului nu a fost scutită de frământări, unele venite din zona ideologică – este binecunoscuta asociere care a existat între lumea mitologiei din operele wagneriene şi ideologia nazistă. Festivalul Wagner de la Bayreuth a rezistat însă tuturor acestor furtuni, prin grija şi dedicarea totală a membrilor familiei Wagner. Imediat după cel de al doilea război mondial, nepoţii lui Richard Wagner, Wieland şi Wolfgang Wagner, au preluat organizarea festivalului şi au reuşit să impună o nouă faţă a festivalului de la Bayreuth.
Ediţia de anul acesta este prima condusă de strănepoata lui Wagner, Katharina Wagner, în vârstă de 31 de ani ; ea a preluat conducerea festivalului de la tatăl ei, Wolfgang Wagner, nepotul lui Richard Wagner, astăzi în vârstă de 90 de ani. Numele Katharinei este însă deja legat de festival ; în anii anteriori ea a regizat mai multe dintre spectacolele prezentate la Bayreuth.
III . Anna Netrebko şi Elina Garanca – Julieta şi Romeo în premieră discografică românească
Duminică, 12 iulie, de la ora 19, Radio România Muzical a programat opera “Montecchi şi Capuletti” de Vincenzo Bellini, într-o înregistrare în care rolurile principale sunt interpretate de soprana Anna Netrebko şi mezzosoprana Elina Garanca. Înregistrarea a fost lansată pe piaţa internaţională în 23 februarie 2009 şi este difuzată în premieră românească exclusivă.
Ascultătorii români au astfel acces la una dintre cele mai versiuni interpretative ale acestei opere prezente de altfel mai rar pe scenele teatrelor lirice, probabil şi datorită dificultăţii partiturii care solicită o tehnică bel canto ce nu este accesibilă tuturor.
Acesta este şi ultimul album lansat de soprana-fenomen Anna Netrebko, una dintre divele operei contemporane : cu o voce întunecată de o calitate aparte, cu un fizic de fotomodel şi un talent de actriţă ieşit din tipare, Anna Netrebko este cu siguranţă un star. Până la 36 de ani, a cântat deja pe cele mai importante scene de operă ale lumii şi a lansat numeroase discuri ce au devenit repede bestseller-uri.
Discul cu opera « Montecchi şi Capuletti » marchează revenirea sopranei după naşterea băieţelului ei : de altfel, în 2008 când a fost înregistrat live acest album, Anna era deja însărcinată. Anna Netrebko a revenit pe scenă în ianuarie 2009, cu spectacole în Rusia natală, urmate de apariţii la Opera Metropolitan din New York.
Mari muzicieni români la « Colecţia de jazz »
Începând din 4 iulie până în 9 august, la Radio România Muzical pot fi ascultate sâmbăta şi duminica, de la ora 18, înregistrări ale celor mai importanţi muzicieni români de jazz, într-o serie de emisiuni realizate de Daniela Nicolae.
Jancy Korossy (născut la Cluj, în 26 decembrie 1926) este considerat primul mare pianist român de jazz, tehnician remarcabil, jazzman cu un rafinament armonic deosebit. Marius Popp, şi el binecunoscut iubitorilor de jazz de la noi scria: „Jancy, de aproape şase decenii, compune şi improvizează într-un limbaj original, fără să ştie că el face etno-jazz, termen consacrat mult mai târziu”.
Pe Jancy Korossy veţi avea ocazia să-l ascultati la Colecţia de Jazz cu inregistrari din intreaga sa carieră, de la piesele păstrate în fonoteca de aur, salvate de la distrugere în perioada comunistă, până la recentul album Dor de acasă, realizat în duo cu Ramona Horvath. Audiţiile vor fi însoţite chiar de comentariile marelui nostru jazzman – amintiri şi gânduri despre jazz, povestea vieţii sale în exil (ajutorul lui Willis Conover) sau întâlnirea cu Ramona Horvath şi realizarea albumului Dor de acasa.
Cătălin Târcolea este muzicianul care abordează cu uşurinţă diferite genuri muzicale, între care jazzul are o importanţă deosebită. S-a născut în Bucureşti, într-o familie cu puternice înclinaţii artistice (mama – balerină, tatăl – violonist şi dirijor).
La vârsta de 5 ani apărea deja pe scenă, interpretând la vioară un menuet de Mozart. A studiat vioara la liceul de muzică din capitală, iar la 17 ani este atras de nai şi va opta pentru acesta ca instrument principal. Studiază apoi compoziţia la Academia de Muzică.
În prezent, Târcolea cântă la pian, vioară şi nai, compune teme de jazz, pop şi fusion, orchestrează, este inginer de sunet şi producător pentru albumele sale de autor.
Aparent izolat (susţine rar concerte în România), Cătălin Târcolea ia pulsul scenelor internaţionale de concert şi ţine pasul cu nouăţile din domeniul său - de la modă şi tendinţe muzicale la inovaţiile în tehnica înregistrării sunetelor.
Ascultăm la Colecţia de Jazz teme incluse pe pe albumul SYNVIONAI – realizat de Cătălin Târcolea în anul 2007.
Florin Răducanu este pianist, compozitor, lider de grup şi profesor. Deşi tânăr (născut în anul 1973), el nu s-a mulţumit cu activitatea concertistică şi îşi dedică o mare parte din timp elevilor săi, cărora le stimulează creativitatea muzicală cu ajutorul jazzului şi improvizaţiei. Prin interpretările sale, Florin ne arată punţile de legătură între jazz şi muzica clasică. Aşa că nu este întâmplătoare prezenţa sa în acest an în cadrul Festivalului George Enescu; în cadrul seriei "Classical music in jazz arrangements" el va susţine marţi, 22 septembrie, un recital.
Dan Ştefănică – este cunoscut ca autor de muzică de film. Însă de mulţi ani (încă din perioada studenţiei) este interesat de jazz. De altfel, jazzul şi muzica de film sunt într-o strânsă legătură. Despre această relaţie (jazz-film) vom vorbi la Colecţia de Jazz şi vom asculta înregistrări realizate de Dan Ştefănică la începutul acestui an, compoziţii ale sale inspirate de folclorul românesc (teme precum Ritual sau Cântec de leagăn), dar şi piese pe ritm de bossa-nova.
Garbis Dedeian este binecunoscut fanilor jazzului ca interpret la saxofon tenor şi sopran, ca lider de grup, profesor de jazz, orchestrator şi compozitor. El a împlinit 50 de ani pe 24 aprilie 2009 şi are peste 30 de ani de activitate concertistică. Considerat cel mai important saxofonist de jazz de la noi, Garbis a început studiile muzicale la clarinet, însă instrumentul care l-a consacrat este saxofonul tenor. Este apreciat şi datorită compoziţiilor sale care au intrat deja în repertoriul tinerilor interpreţi de jazz. În 1995 lui Garbis Dedeian i-a aparut la editura Ararat o „Culegere de teme de jazz”, fiind publicate unele dintre cele mai frumoase lucrări ale sale, pe care în mod constant le interpretează în diferite concerte.
Marius Popp – pianist, lider de grup, profesor, compozitor, este recunoscut de mai bine de 40 de ani ca autor de teme originale de jazz. Experienţa sa ca jazzman se reflectă în creaţia sa, în interpretarea temelor sau în conducerea grupului, dar şi în pregatirea tinerilor muzicieni de jazz.
Putem spune pe drept cuvânt că Marius Popp este creator de şcoală de jazz în România, continuând tradiţia începută cu foarte mulţi ani în urmă de regretatul Edmond Deda.
Pentru alte informaţii, accesează: http://muzical.srr.ro
Această facilitate este accesibilă în fiecare pagină de tip eveniment, entitate sau comunicat, în zona informaţiilor rapide de sub titlul articolului.