Apreciez 0
Marea epocă a romantismului, care a cunoscut prin opera,o deosebită strălucire în Italia , se încheie cu perioada ilustrată de curentul verist ce reflectă tendinţa de înnoire a limbajului muzical.
Dacă noua tendinţă a verismului revine lui Leoncavallo şi Mascagni (să ne amintim „Cavalleria Rusticana” şi „Paiaţe” puse în scenă şi jucate cu sălile arhipline şi la Opera Braşov), Giacomo Puccini (1858-1924) ramane prin complexitatea artei scenice ,cel mai ilustru muzician al perioadei.El cultivă mai puţin exagerările pasionale ale verismului, păstrând doar sugestia trăirilor subiective.
TRIPTICUL puccinian compus din operele într-un act: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA şi GIANNI SCHICCHI (singura comedie a lui Puccini), s-a bucurat de un succes extraordinar încă de la premiera mondială de la Metropolitan Opera din New York din decembrie 1918.
Primul tablou din suita care alcatuieste celebrul Triptic, este melodrama IL TABARRO (Mantaua).
Libretul de Giuseppe Adami, dupa drama ”La houpellelande”de Dedier Gold.
Personaje: Michele(bariton),Luigi(tenor)-hamal,Tinca(tenor) –hamal, Talpa(bass),Giorgetta(soprana)-sotia lui Michele,La Frugola(mezzo-soprana)-sotia luiTalpa.
Actiunea se desfasoara la Paris,pe un slep de pe Sena ,la inceputul sec. XX.
Pe slepul lor ,Michele si Giorgetta stau de vorba ,hamalii muncesc .Luigi, amantul Giorgettei, cel mai tanar dintre hamali ,suportand din ce in ce mai greu duplicitatea si saracia, isi anunta seful ca intentioneaza sa plece.
Ramasi singuri ,Luigi si Giorgetta,isi amintesc clipe frumoase din iubirea lor . Isi mai dau o ultima intalnire ,semnalul fiind un chibrit aprins .
Michele isi da seama ca sotia lui nu il mai iubeste , ii reproseaza acest lucru dar ea ,invelita, in mantaua lui, ii raspunde evaziv si pleaca . Michele, singur,nervos si cu framantarile lui ,isi aprinde pipa cu un chibrit fara sa realizeze ca da astfel semnalul asteptat de Luigi. Il surprinde ,intelege tot si il ucide ascunzandu-l in mantaua lui . Giorgetta revine ,incercand sa isi imapace sotul . Dar acesta ridica mantaua ,oferind femeii ,spectacolul groaznic al mortii lui Luigi.
De remarcat este faptul ca Puccini ,chiar daca subiectul este unul dramatic, reuseste sa evite elementele de senzatie in favoarea aspectelor romantice si emotionante.Prin aceasta,peste intreaga drama, domina,implacabila, atmosfera prezentei fluxului lent si vesnic al apei.
Text prezentare: Cornelia Petre
Regia: Alexandru Nagy
Scenografia şi costumele: Rodica Garştea
La pian: Ovidiu Mezei
Distribuţie în data:
Biletele se vând la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268419380. Program de marţi până vineri, între orele 10 – 17.
cultura , opera , Opera Brasov , stagiune , Giacomo Puccini , melodrama , Il Tabarro
Această facilitate este accesibilă în fiecare pagină de tip eveniment, entitate sau comunicat, în zona informaţiilor rapide de sub titlul articolului.